Aviation Game Week

200 laatste jaars Aviation Studies studenten draaien 4 dagen hun eigen airline…

Voor de Hogeschool van Amsterdam heeft Schellinger CTC (in samenwerking met Up in the Sky) een management game ontwikkeld van vier dagen waarin 200 studenten in simulatievorm een eigen airline moesten runnen. De AVIATION GAME WEEK draait inmiddels jaarlijks sinds 2016.

Concept: onder druk beslissingen nemen, samenwerken in spelvorm en ondertussen werken aan reële problemen.

In de eerste week van september vindt traditioneel de Aviation Game Week (AGW) plaats voor alle laatstejaars studenten van de opleiding Aviation Studies van de Hogeschool van Amsterdam. De ongeveer 220 studenten worden in teams ingedeeld en gaan met elkaar de strijd aan om de beste ideeën te verzinnen. En ondertussen moeten ze ook nog een airline runnen. De AGW is opgebouwd uit vier onderdelen.

1 Airline game
Alle studenten worden in teams van ongeveer 10 leden opgedeeld en gaan hun eigen airline draaien. Elke student heeft zijn eigen rol in het team en een eigen inhoudelijk programma. De airlines moeten met elkaar concurreren in een omgeving die lijkt op de huidige situatie in de luchtvaart. Dit is het spelelement van de AGW en staat garant voor levendigheid, chaos en competitie. Studenten leren onder andere samenwerken onder druk, omgaan met stress en besluitvorming.

2 Innovatie
Alle studententeams gaan daarnaast aan de slag met een centrale duurzaamheidsopdracht. Ze moeten met nieuwe ideeën komen voor duurzaamheid in de luchtvaart. Er worden workshops en inspiratiesessies georganiseerd op het vlak van duurzaamheid, design thinking en bedrijfsmodellen.

De best presenterende teams krijgen op de laatste dag assistentie van professionele visualizers om hun ideeën nog beter voor het voetlicht te brengen.

3 Keynotes top Nederlandse luchvaart
Elke dag spreekt een topspreker uit de Nederlandse luchtvaart de studenten toe en geeft onder andere de visie van het bedrijf op duurzaamheid mee. Voor studenten een ongekende kans om de top van hun industrie van dichtbij mee te maken. In de afgelopen edities hebben onder andere Jos Nijhuis (CEO Schiphol), Hanne Buis (CEO Lelystad Airport), Steven van der Heijden (CEO Corendon), Pieter Groeneveld (Senior Vice President AF-KLM), Huib Gorter (Senior Vice President Malaysia Airlines) en Jurgen van Avermaete (General Manager LVNL) deelgenomen aan de Aviation Game Week.

4 Up in the Sky
Gedurende de week draait er een (besloten) nepversie van Up in the Sky. Daarop is allemaal relevant (en minder relevant) nepnieuws te vinden. Aangezien media een grote rol speelt in de luchtvaart, willen we de studenten meegeven hoe dat werkt en wat de impact is.